Godt Lokalt Logo_medium

Din digitale hverdag

En komplett guide til hvordan du kommer i gang med dine nye digitale samarbeidsverktøy.

I over 2 år har vi jobbet med å få på plass et nytt system som sikrer en trygg og effektiv drift inn i fremtiden. Vi vet at vi kan gjøre våre oppgaver enda mer effektive enn det vi gjør i dag, og det starter med gode verktøy for samarbeid og kommunikasjon. Det er dette vi skal fokusere på i dag.
Sammen som organisasjon og “familie” skal vi gjøre et skikkelig løft. Er du klar?!

Før vi begynner

Selv om det kan oppleves som utfordrende å implementere nye digitale verktøy, er det viktig for oss å huske på at dette er for å styrke vår konkurransekraft og sikre en lys fremtid for vår bedrift. Dette er ikke bare viktig for oss som enkeltpersoner, men også for hele organisasjonen og for å nå vårt felles mål om å bli best på lokalmat i Norge. Vi skal stå sammen og jobbe mot dette målet, og vi vet at digitalt samhandling og kommunikasjon er nøkkelen for å lykkes.

Det nye systemet

Hvorfor?

Veldig kort og greit; vi skal jobbe sammen på tvers av grossistene, og vi skal utveksle kunnskap og erfaringer på en god måte for å bli mer effektive. De nye verktøyene våre for kommunikasjon og samhandling sikrer at vi står sterkere sammen som grossister, og det hjelper oss å oppnå våre felles mål på en mer effektiv måte. Ved korrekt bruk av de nye verktøyene kan vi fokusere mer på det som er gøy, nemlig å selge lokalmat! Det blir en fantastisk ny hverdag!

Hva?

Vi har investert i markedsledende systemer fra Microsoft: Office 365.

Microsoft Office 365 er ikke bare “kontorstøtte” eller epost, men et komplett system for samarbeid og kommunikasjon. Dette er verktøy som gjør det mulig for oss å jobbe enhetlig og sammen.

Snarveier

Her er de 5 hovedpunktene vi skal forholde oss til. Det viktigste nå i starten er å komme i gang, og det er akkurat det vi skal konsentrere oss om nå. Disse 5 knappene er snarveier til oppsettet av hver enkelt app. Klikk på en av de, eller scroll nedover for se alle.

Tips: Klikk på forklaringsbildene for å se større bilde.

Sharepoint (Intranett)

Sharepoint er vårt felles Intranett for hele organisasjonen

Hva er Intranett, og hvorfor er et nyttig for deg?

På intranettet vårt legger vi informasjon og praktiske verktøy som ikke endres ofte. Det vil si at du skal kunne navigere deg til alt du trenger av verktøy for å utføre jobben din herfra. Det er også et sted for å søke etter rutinebeskrivelser og annet opplæringsmateriale. Sist, men ikke minst så vil det bli delt nyhetssaker fra tid til annen som er nyttig lesning for alle ansatte.


Intranett på PC

  1. Åpne nettleseren din og skriv inn https://hgnett.sharepoint.com/sites/hjem/
  2. Du er nå inne på intranettet vårt. (Logg inn med din jobb-epost hvis du ikke allerede er logget inn.)
  3. Følg siden: klikk på «følger ikke» knappen slik at den sier «følger» som vist her:
  1. Lagre som bokmerke (snarvei) for raskere tilgang.
  1. Det blir nå lagret et bokmerke som du enkelt kan nå via bokmerkeraden i nettleseren din.

Intranett på mobil

  1. Last ned Microsoft SharePoint fra Google Play (android) eller AppStore (iPhone)
  2. Åpne appen
  3. Logg på som vist her:
  1. Klikk på stjerneikonet for å følge hjem. Hvis du allerede følger intranettet så vil den komme opp under ofte brukte områder. Hvis den ikke ligger der så skriver du bare «hjem» inn i søkefeltet i toppen og klikker på resultatet.

Kunnskap

Kunnskap er vår nye plattform for opplæring, rutinebeskrivelser og annen kunnskap man trenger for å utføre oppgaver i Spesialgrossisten. Her er målet at alt vi gjør til det daglige skal stå beskrevet i en forståelig «oppskriftt». Dette gjør at Kunnskap vil fungere som et søkbart oppslagsverk for hver gang du lurer på noe, men også som et sted for å lære nye ansatte hvordan de utfører sine oppgaver.

Inne i Kunnskap vil du også finne mer detaljert informasjon om de samme verktøyene du lærer om på denne siden.

Når du er på hovedsiden til intranettet, trykk deg enkelt inn på Kunnskap via knappen som vist på bildet. Så lenge du er logget inn med din Microsoft konto så skal du også ha tilgang her.

Teams

Teams er stedet for kommunikasjon når du er på jobb

Bruker du Facebook Messenger og SMS til jobb? Nå skal du endelig kunne skille jobb og privat på en ryddig måte. Men ikke bare det, Teams er et fantastisk verktøy for å kommunisere med kolleger, dele filer, planlegge møter, kategorisere samtaler på avdelinger og tematikk, og mye mer.

Ved å ta i bruk Teams som verktøyet for jobbrelatert kommunikasjon så bidrar det i retning av et tydelig skille mellom jobb og privat. Dette skillet bidrar igjen til å redusere risiko for omdømme eller sikkerhetsavvik ved at privat og jobb blandes på samme plattform. 

Inne i Teams har vi egne kanaler for de ulike fagområdene slik at alle blir involvert. Tips, triks og erfaringer, og ikke minst svar på fagrelaterte spørsmål kommer alle tid gode i et ryddig format.


Teams på PC

Det er to måter du kan bruke Teams på en datamaskin. Enten direkte i nettleseren din, eller ved å laste ned skrivebords-appen. Vi anbefaler på det sterkeste å bruke sistnevnte. Det gjør opplevelsen mye bedre.

  1. Åpne nettleseren din og skriv inn https://teams.microsoft.com/
  2. Hvis du allerede er logget inn med din Microsoft konto, så vil du automatisk bli videreført til ditt Teams. Hvis ikke, logg inn.
  3. Når du er inne vil du bli møtt med et vindu tilsvarende dette:
  1. Klikk på knappen (…) som vist her:
  1. I menyen som dukker opp trykker du på «Last ned skrivebordsprogrammet»
  1. En fil vil nå begynne å laste ned til din datamaskin. Trykk på den når nedlastingen er fullført, og følg veiviseren for å installere. Logg inn med din Microsoft konto.

Teams på mobil

  1. Last ned Microsoft Teams fra Google Play (android) eller AppStore (iPhone)
  2. Åpne appen
  3. Logg på med din Microsoft konto
  4. Du har nå tilgang til all kommunikasjon, filer og kalender på lik linje som på PC versjonen

Litt om Teams

Inne i Teams finner du de ulike Teamene og Kanalene til venstre i bildet. Strukturen i Teams er hovedsakelig delt opp i to nivåer:

  1. Teams
  2. Kanaler

Et Team kan du se på som en overordnet samling av mennesker som jobber sammen i større eller mindre grad. Et eksempel er at hver grossist har sitt eget Team. Dette gjør at man enkelt kan samarbeide og kommunisere innad sin grossist.
Kanaler er måten å kategorisere ulike fagområder, avdelinger og temaer på. Under hvert Team vil du derfor finne ulike Kanaler.
Du har altså tilgang til et eller flere Teams som er valgt for deg basert på din rolle i Spesialgrossisten, og du har ulike kanaler som kategoriserer hva det blir snakket om, og hvilke filer som blir delt.
Det som er felles for alle i hele organisasjonen er teamet som heter Godt Lokalt. Dette teamet har alle tilgang til, og det er her vi har en unik mulighet til å kommunisere på tvers av hele kjeden. Fellesinformasjon, apper, filer osv. som er relevant for alle vil bli delt her.


Varsliger i Teams

Det kan være lurt å slå av/på varslinger for de kanalene som er relevante for deg. Da unngår du unødvendig «støy» fra kanaler som ikke du trenger å følge med på, samtidig som du sikrer at du ikke går glipp av viktig informasjon.
For hver kanal du ønsker å endre varslinger på, gjør følgende:

  1. Klikk på innsillinger-knallen (…) for ønsket kanal
  2. I menyen velger du Kanalvarsler.
  3. Til slutt velger du hvor ofte du ønsker å bli varslet. Under egendefinert kan du for eksempel velge å bare bli varslet fra en kanal dersom du er nevnt med navn.

Outlook (Epost)

Outlook er Microsoft sitt verktøy for eposter.

De fleste ansatte i Spesialgrossisten har en egen epost-adresse til jobb, og denne bruker du ved å logge deg inn i Outlook.
Outlook er tilgjengelig både som skriverbordsprogram på PC’en din, web-versjon, og mobil.


Outlook for mobil

  1. Last ned Microsoft Outlook fra Google Play (Android) eller AppStore (iPhone)
  2. Åpne appen
  3. Logg på som vist her:

Outlook for PC

  1. Åpne nettleseren din og skriv inn https://outlook.office.com/mail/
  2. Logg på med epost-adressen din og passordet ditt
  1. Lagre som bokmerke (snarvei) for raskere tilgang.
  1. Det blir nå lagret et bokmerke som du enkelt kan nå via bokmerkeraden.

OneDrive

OneDrive er en skybasert lagring som gjør det veldig enkelt å samhandle med dine kolleger.

Alle filer som ligger i OneDrive kan enkelt deles. Glem den gamle måten å jobbe på der man sender kopier av filer til hverandre via epost. Filer som ligger på OneDrive deles gjennom tilgangsstyring. Det vil si at du kan jobbe i samme dokument som din kollega, samtidig.

Ettersom OneDrive er helt skybasert så har du alltid tilgang til filene dine, uansett hvor du er. Alt du trenger er innlogging med epost-kontoen din.


OneDrive for PC

  1. Åpne nettleseren din og skriv inn: https://hgnett-my.sharepoint.com/
  2. Logg på med epost-kontoen din og klikk deg gjennom veiviseren.
  1. Synkroniser med datamaskinen din for lokal tilgang ved å klikke på Synkroniser»
  2. Logg inn.
  3. Bekreft at du er fornøyd med fillokasjonen og klikk deg videre.
  1. Klikk deg gjennom veiviseren og velg Åpne OneDrive.
  2. På datamaskinen din vil du nå finne OneDrive i utforskeren. Filer som lagres i OneDrive vil være tilgjengelig både lokalt på din maskin, og i skyen.

Deling av filer

  1. Velg først den eller de filene du vil dele og klikk Del.
  1. Et vindu popper opp. Her velger du hvordan og med hvem du ønsker å dele fil(ene).
  1. Klikk Send.

OneDrive på mobil

  1. Last ned Microsoft OneDrive fra Google Play (android) eller AppStore (iPhone).
  2. Åpne appen.
  3. Logg på med epost-kontoen din.
  4. Klikk på Filer fanen. Her har du tilgang til samme filene som lokalt på din PC og på Web.

Office

Microsoft Office er som en «verktøykasse»

Du har garantert brukt flere av Microsoft Office sine programmer. Se på det som en «verktøykasse».
De mest brukte appene i Office-pakken er Word, Excel og Power Point.
Samtlige apper er tilgjengelige på både PC og mobil. Ettersom du lagrer dine filer i OneDrive (skyen), vil du også enkelt kunne ta frem dokumentene på mobilen når du er på farten. Det krever da at du har de nødvendige appene installert.


Office på PC

  1. Åpne nettleseren din og skriv inn https://www.office.com/
  2. Hvis du allerede er logget inn med din Microsoft konto, så vil du automatisk bli videreført til Office. Hvis ikke, logg inn.
  3. Når du er inne vil du bli møtt med et vindu tilsvarende dette:
  1. Klikk på knappen (Installer apper) som vist her:
  1. I menyen som dukker opp trykker du knappen som vist på bildet:
  1. En fil vil nå begynne å laste ned til din datamaskin. Trykk på den når nedlastingen er fullført, og følg veiviseren for å installere. Logg inn med din Microsoft konto.

Office på mobil

  1. Last ned følgende apper fra Google Play (android) eller AppStore (iPhone)
    1. Office (Microsoft 365)
    2. Microsoft Word
    3. Microsoft Excel
    4. Microsoft PowerPoint
  2. Åpne Office-appen
  3. Logg på med din Microsoft konto

Inne i Office-appen finner du enkelt oversikt over det du jobber med. Om du for eksempel klikker på et Word dokument så vil denne åpnes i Word-appen automatisk. 


Office – Dele filer med andre (mobil)

  1. Naviger til filen du ønsker å dele.
  2. Klikk på delingsikonet:
  1. Velg hvordan og hvem du ønsker å dele med, og klikk send. Mottakeren vil nå ha tilgang til filen, og vil bli varslet om dette.

Til slutt

Gratulerer! Hvis du har fullført alle overnevnte steg, så har du alt du trenger for å komme i gang.

Så hva skjer nå?
Bruk tid på å bli kjent med dine nye verktøy og din nye, digitale arbeidsplass. Kommunikasjon vil i mye større grad foregå her fremover, så det er vel verdt å investere energi i å lære seg dette. Vi forventer ikke at du kan noe av dette fra før, og vi er alle i en fase der vi må lære oss nye verktøy nå. Denne brukerveiledningen har hjulpet deg med å få installert og satt opp appene du trenger, men selve bruken og nytteverdien vil du kun forstå ved å implementere dette i din hverdag.

Forslag til å komme i gang:
Åpne Teams og se om du klarer å skrive en hyggelig melding til en kollega. Vi snakkes på innsiden!